TRANSKRYPCJA (WPISANIE) AKTÓW ZAGRANICZNYCH DO SYSTEMU REJESTRÓW PAŃSTWOWYCH (BAZY USŁUG STANU CYWILNEGO)
Wymagane dokumenty
- pisemny wniosek osoby ubiegającej się o wpisanie aktu zagranicznego ( urodzenia, małżeństwa, zgonu ) do polskich ksiąg stanu cywilnego - druk do pobrania w urzędzie.
- oryginał zagranicznego aktu stanu cywilnego - z klauzulą apostille (obowiązuje w państwach, które są stroną tzw. konwencji haskiej np. USA) lub legalizacją dokonaną przez urzędnika konsularnego polskiej placówki dyplomatycznej na terenie państwa, z którego dokument pochodzi np. Kanada. Uzyskanie klauzuli apostille nie jest konieczne w przypadku państw, z którymi łączą Polskę dwustronne umowy międzynarodowe np. Wlk. Brytania.
- tłumaczenie aktu dokonane przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę Ministerstwa Sprawiedliwości lub uprawnionego do tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub EOG
- dowód wpłaty opłaty skarbowej
- dokument stwierdzający tożsamość (np. dowód osobisty lub paszport)
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Stanu Cywilnego
ul. Kościuszki 7
62-840 Koźminek
tel. : 62 7638607
Pokój nr 2
Termin
Z uwagi na konieczność weryfikacji oraz uzupełnienia danych osobowych w oparciu o akty stanu cywilnego (np. akt urodzenia) - zagraniczny dokument stanu cywilnego może zostać wprowadzony do komputerowego Systemu Rejestrów Państwowych (Bazy Usług Stanu Cywilnego) po upływie od 7 do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Kierownik usc, który dokonał transkrypcji, wydaje lub przesyła, wnioskodawcy odpis zupełny aktu stanu cywilnego, w terminie z nim uzgodnionym.
Sposób załatwienia sprawy
- interesant składa oryginały dokumentów wraz z ich urzędowym tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę Ministerstwa Sprawiedliwości oraz wypełnia wniosek o dokonanie transkrypcji (wpisania) aktu zagranicznego
- urzędnik sprawdza tożsamość osoby oraz kompletność dokumentów
- kierownik USC przenosi niezbędny akt stanu cywilnego lub występuje do innego usc o przeniesienie aktu do Systemu Rejestrów Państwowych (Bazy Usług Stanu Cywilnego)
- sporządzenie właściwego aktu stanu cywilnego
- interesant w umówionym terminie odbiera odpis zupełny aktu stanu cywilnego – potwierdzając zgodność i prawidłowość danych.
Oryginały dokumentów wraz z tłumaczeniem na jęz. polski pozostają w aktach zbiorowych usc.
Opłaty
50 zł,- transkrypcja aktu zagranicznego
39 zł,- uzupełnienie, sprostowanie danych w akcie
Wpłaty można dokonać w Urzędzie Miejskim Gminy Koźminek ul. Kościuszki 7, 62-840 Koźminek w formie bezgotówkowej lub na rachunek bankowy: BS Ziemi Kaliskiej o/Koźminek 02 8404 0006 2001 0000 1384 0002.
Tryb odwoławczy
Odwołanie składa się w Urzędzie Stanu Cywilnego w Koźminku w terminie 14 dni od doręczenia odpisu zupełnego, a następnie przekazuje się w celu rozpatrzenia do Wojewody Wielkopolskiego.
Informacje dodatkowe
Wniosek o wpisanie do polskich ksiąg aktu sporządzonego za granicą można złożyć do wybranego kierownika usc.
Transkrypcja zagranicznego aktu stanu cywilnego polega na wiernym i literalnym przeniesieniu treści zagranicznego dokumentu.
Wniosek o transkrypcję może złożyć osoba, której akt dotyczy lub inna, która wykaże interes prawny lub faktyczny.
Podstawa prawna
- art. 22, art. 104-107 Ustawy z dnia 28.11.2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. 2020 poz.463 z późn. zm.)
ZAŁĄCZNIK - KLAUZULA INFORMACYJNA
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych |
|
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA |
Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru, 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w urzędzie stanu cywilnego administratorem jest: Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Koźminku. |
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA |
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Koźminku można się skontaktować pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub pisemnie na adres siedziby administratora. |
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH |
Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Koźminku wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub pisemnie na adres siedziby administratora Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. |
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA |
Pani / Pana dane mogą być przetwarzane w celu: · sporządzenia aktu urodzenia dziecka · sporządzenia aktu małżeństwa · sporządzenia aktu zgonu · przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa · przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa · przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia · przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko · przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion · wydania zaświadczenia o stanie cywilnym · wydania odpisu aktu stanu cywilnego · wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą · wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego · sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego · realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą · realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy · realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach · realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska. · dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie · wydania dokumentów z akt zbiorowych · zameldowania · nadania numeru PESEL. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska. |
ODBIORCY DANYCH
|
Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. |
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ |
Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. |
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH |
Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres: 1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia; 2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu. |
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH |
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci |
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO |
Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. |
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH |
Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy: - kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany; - kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska. |
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH |
Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska. |